JUMAAT, 16 RABIUAWAL 1430H BERSAMAAN 13 MAC 2009.
Kira-kira lebih kurang seramai 300 orang guru ugama dari kawasan Brunei II menghadiri majlis yang berkebajikan iaitu Majlis Ceramah Sempena Sambutan Maulidur Rasul yang diadakan bertempat di Dewan Sekolah Ugama Dato Basir Brunei II Lambak Kanan. Majlis ini Diadakan pada hari jumaat bermula pada jam 2.00 petang. Tajuk Ceramah yang di sampaikan ialah "ULAMA PEWARIS ANBIYA" penceramah yang diundang khas dari pusat dakwah islamiah iaitu Yang Mulia Ustaz Haji Anwari Bin Haji Rawi. Acara ini telah dikendalikan bersama oleh Jawatan Kuasa Pemimpin Sekolah-sekolah Ugama Kawasan Brunei II.

Tetamu Kehormat yang diundang bagi Majlis kebajikan ini ialah Yang Mulia Ustazah Hajah Fatimah Binti Haji Abd Ghani, Penolong Pengarah Jabatan Pengajian Islam,KHEU. Dimana beliau juga turut sama memberikan sedikit ucapan dan juga nasihat kepada para hadirin dan hadirat yang hadir pada majlis tersebut.

Yang Mulia Tuan Penceramah menceritakan tentang keperibadian dan akhlak Rasulullah Dalam menyebarkan dakwah islam Di Zaman Jahiliah dengan penuh cabaran dan kesabaran yang menyentuh di hati setiap pendengar yang hadir pada hari tersebut..antara lainnya beliau juga ada menerangkan detik-detik ketika Rasulullah menghadapi Sakaratul maut.

"Hadirkanlah Di dalam Hati Rasa Cinta Terhadap Rasulullah" kata-kata inilah yang sering di lafazkan oleh Tuan Penceramah kepada para hadirin dan Hadirat Di majlis tersebut...beliau mengharapkan agar setiap individu yang bergelar islam akan dapat menanamkan rasa kasih dan sayang terhadap Rasulullah dan sering lah berselawat keatasnya...


Keadaan Dewan SUDB Menjadi sunyi sepi buat seketika mendengarkan ceramah yang disampaikan...

Sejurus sahaja selasai ceramah disampaikan acara disemarakkan lagi dengan persembahan tausyeh terdiri dari gabungan guru-guru ugama dan juga diselajurkan dengan persembahan dzikir Asyraqal beramai-ramai...




Selasai sahaja penyampaian cenderahati kepada penceramah undangan serta tetamu kehormat majlis, majlis di akhiri dengan bacaan doa selamat yang diketuai oleh Yang mulia Pengiran Haji Kahar Bin Pengiran Badaruddin dan diikuti dengan menikmati jamuan yang telah disediakan.

sekian

0 Comments:

Post a Comment